آیا نوشابه های معروف به انرژی‌زا واقعا مفید هستند ؟

نوشیدنیهای انرژیزا چنان جایگاهی یافته اند که انگار میتوانند قدرت بدنی را زیاد ، خستگی روزانه را رفع و فرد را به یک انسان فعال و موفق و با نشاط تبدیل کنند.بسیاری از نوجوانها و جوانهای کشورمان هم که مصرفکنندگان اصلی این نوشیدنیها هستند، به خیال این که با مصرف این ها به ابر انسان تبدیل می شوند بی رویه این نوشیدنی ها را مصرف می کنند .

اما برخلاف آنچه تبلیغ میشود، ترکیب نوشیدنیهای انرژیزا نه تنها برای سلامت و قوای بدنی مفید نیستند، بلکه میتوانند به دلیل قند بالایی که دارند، باعث افزایش وزن و چاقی شوند و به تدریج عامل ضعف و بیماری باشند.در ضمن قرص های حاوی اکستازی نیز همین اعمال را شاید خیلی شدید تر در بدن انجام می دهند ولی هر سر خوشی و افزایش انرژی کاذب و موقتی با تاثیرات معکوس در آینده نه چندان دور همراه خواهد شد .
نوشیدنیهای انرژیزا، همان نوشیدنیهای قندی هستند که به آنها کافئین اضافه شده و نیز حاوی گیاه گوارانا، شیرین کنندهها، برخی اسیدهای آمینه چون اسید تائورین، آنتیاکسیدان، و طعم دهندهها می باشند .

این نوشیدنیها قند بالایی دارندیعنی میزان قند موجود در آنها معادل 10 قاشق شکر یا 150 کیلوکالری انرژی است و اگر مصرف این نوشابهها برای فرد عادی شود، ممکن است دچار عوارضی چون اضافه وزن شود و اگر مکرر مصرف شوند، نه تنها چاقکنندهاند بلکه میتوانند چربیهای خون، بهخصوص تریگلیسیرید را بالا ببرند. در ضمن دیابت و بیماری های قلبی عروقی و افزایش فشار خون نیز با توجه به افزایش وزن ونیز ترکیبات موجود در این نوشیدنی ها ایجاد خواهد شد .در تمام نوشابههای گازدار، قند بالای موجود پس از 20 دقیقه، ترشح انسولین را بالا برده و با افت قند خون به صورت کاذب روبهرو میشویم. سپس تبدیل قند به چربی بویژه در ناحیه شکم اتفاق افتاده و منجر به چاقی شکمی می شود که ریسک بالایی از دیابت ، بیماری قلبی را دارا می باشد .

مصرف نوشابههای انرژیزا موجب اختلال هضم و کاهش جذب عناصر مغذی مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن در روده میشود، جذب کلسیم در روده مصرفکنندگان این نوشابه، یک پنجم افراد دیگر است. علاوه بر این، نوشابههای انرژیدار با توجه به گازدار بودن حاوی مقادیر معینی از گاز دی اکسید کربن و مواد اسیدی کننده چون اسید فسفریک و نگه دارندههایی چون سولفات پتاسیم هستند.با توجه به اسیدی شدن محیط خون در مصرف کنندگان و جبران این محیط توسط برداشت کلسیم از استخوان ها ،پوکی استخوان از عوارض شایع می باشد .از سوی دیگر با توجه به کاهش جذب روده ایی روی و آهن ریزش مو در مصرف کنندگان دیر یا زود بوجود می آید.

وجود کافئین در نوشابههای انرژیزا که محرک سیستم اعصاب مرکزی است، اعتیادآور است و پس از مدت زمان کوتاهی به اندازه 40 دقیقه از مصرف آن منجر به سردرد، تهوع، خستگی،خواب آلودگی، تپش قلب، افزایش اضطراب در نوجوانان میشود. ضمن آن که اسید تائورین موجود در نوشابههای انرژیزا، تمایل به افسردگی را افزایش داده و کافئین آن در دراز مدت موجب خواب آلودگی و سردرد و کاهش قدرت یادگیری و تمرکز در جوانان میشود.سر خوشی موقت ، انرژی کاذب و کم خوابی ناشی از این نوشابه ها با کاهش انرژی جسمی و روانی و خواب آلودگی بعدی همراه خواهد شد .

خطر نوشابههای انرژیزا برای قلب مصرف نوشابههای انرژیزای حاوی کافئین میتواند سبب اختلال و تغییرات مضر در ضربان قلب شود.یک ساعت پس از مصرف این نوشیدنیها انقباض عضله قلب این افراد افزایش مییابد.مقدار کافئین موجود در این نوشیدنیها نسبت به دیگر نوشیدنیهای کافئیندار از قبیل قهوه و نوشابه سه برابر بیشتر است.مصرف بیش از حد کافئین با عوارض جانبی بسیاری همراه است که از آن جمله میتوان به ضربان قلب سریع، افزایش فشارخون، تشنج و مرگ ناگهانی اشاره کرد.محفظهای از قلب که خون را به سراسر بدن پمپاژ میکند یک ساعت پس از مصرف نوشیدنیهای انرژیزا سختتر منقبض میشود.به کودکان و افرادی که ضربان قلب نامرتب دارند توصیه می شود که از مصرف این نوع نوشیدنیها خودداری نمایند.

ادامه دارد ...

کوتاهی قد در کودکان و آسیب های جدی تربا مصرف نوشابه های انرژی زا


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره پوست و موکاهش وزن شصتکاهش وزن هفتادرژیم آنلاین
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)