سوخت چربی ها با لبنیات

دکتر منصور ریسمانچیان
نایب رییس انجمن ارتقا سلامتی و بهبود تغذیه
عضو انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

یكی از سوالات مورد علاقه ی افراد چاق آن است كه آیا ماده غذایی وجود دارد كه با خوردن آن، لاغر شویم؟

آنها می گویند، میدانند اگر كم بخورند لاغر میشوند، ولی می خواهند بدانند چه مواد غذایی وجود دارند كه هم آن را بخورند و هم وزن كم كنند.

واقعیت این است که بدون تغییر عادات غذایی كاهش وزن میسر نیست، ولی بعضی از گروههای غذایی هستند كه در تعادل وزن اهمیت دارند.

یكی از این مواد غذایی لبنیات است، تا جایی كه بعضی از مطالعات ادعا کرده اند که با مصرف زیاد لبنیات، حتی با مصرف كالری بیشتر، میتوانید چربیهای خود را سوزانده و لاغر شوید!

یك مطالعه ی جدید نشان داد: افرادی كه سه بار در روز لبنیات مصرف میكنند، نسبت به كسانی كه فقط یك بار لبنیات مصرف میكنند یا اصلا نمیخورند، در كنترل وزنشان موفقتر هستند.

یكی از تئوریهای مطرح درباره تاثیر لبنیات در كنترل وزن، به نقش كلسیم اشاره دارد. مطالعات روی موشهای آزمایشگاهی نشان داد كه رژیم غنی از كلسیم، افزایش وزن و مصرف زیاد چربی در موشهای پُرخور را كاهش میدهد. مطالعات انسانی نیز نشان داده که كلسیم به از بین رفتن چربی كمك میكند، زیرا كلسیم، نگهداری چربی به وسیله سلول را مشكل میكند.

هیچ ماده غذایی معجزهآسایی برای كاهش وزن وجود ندارد، بلكه حفظ تعادل بین مصرف مواد غذایی از گروههای مختلف، مهم است. اما افرادی كه میخواهند به وزن ایدهآل خود برسند، مصرف لبنیات به ویژه نوع كم چرب را نباید فراموش کنند.

در مطالعه اخیر روی 338 مرد و زن چاق، از آنها خواسته شد برای مدت 3 ماه مصرف كالری خود را كم كنند. از میان افراد شركتكننده در این مطالعه، افرادی كه حداقل 10 درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، برای مرحله بعدی مطالعه انتخاب شدند. سپس از یک گروه خواسته شد یك بار در روز و گروه دوم سه بار در روز لبنیات مصرف كنند.

نکته ی شگفتانگیز در این مطالعات این بود که كاهش وزن افرادی كه لبنیات بیشتری مصرف می کردند، حتی با دریافت انرژی بیشتر، مشابه با کسانی بود که رژیم غذایی كم كالریتر و لبنیات كمتری مصرف می کردند.

جالب است بدانید که این اثرات، فقط ناشی از كلسیم موجود در این مواد غذایی نیست.

افراد چاق و یا کسانی كه از دوران كودكی استعداد چاقی دارند، باید لبنیات كم چرب مصرف کنند، زیرا چربی اشباع موجود در لبنیات پرچرب، قطعا اثرات مطلوب این گروه مواد غذایی را در كنترل وزن از بین میبرد.

هیچ ماده غذایی معجزهآسایی برای كاهش وزن وجود ندارد، بلكه حفظ تعادل بین مصرف مواد غذایی از گروههای مختلف، مهم است. اما افرادی كه میخواهند به وزن ایدهآل خود برسند، مصرف لبنیات به ویژه نوع كم چرب را نباید فراموش کنند.

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسلایدر دواسلایدر سهاسلایدر یک
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)