نشانه های مصرف زیاد پروتئین (قسمت اول)

پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی است که باید دربرنامه غذایی روزانه تان آن را به کار ببرید. اما آیا چون چیزی خوب است باید در آن زیاده روی کنیم؟ ما به شما خواهیم گفت چه زمانی نیرو گرفتن با پروتئین، از مرز خوب بودن عبور می کند.

چرا به پروتئین نیاز داریم؟
پروتئین از بخش های ضروری برنامه غذایی است. برای احساس سیری، داشتن انرژی، ساخت و ترمیم عضلات، پردازش مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی در کنار دیگر موارد مهم دیگر به پروتئین نیاز داریم. پروتئین از آمینو اسیدها تشکیل شده است که در واقع مصالح ساخت بافت های بدن از جمله، عضله، رگ های خونی، مو، پوست و ناخن ها هستند. پروتئین همچنین در ساخت آنزیم ها و هورمون هایی دخیل است که به بدن کمک می کنند عملکردی طبیعی داشته باشد. چرا این آمینو اسیدها تا این اندازه مهم هستند؟ آمینواسیدهایی هستند که بدن می تواند تولید کند اما موارد دیگر را که آمینواسیدهای ضروری می گویند باید از برنامه غذایی خود دریافت کنیم. منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت، ماهی، شیر و تخم مرغ حاوی تمام 9 آمینواسید ضروری هستند در حالی که بیشتر منابع گیاهی پروتئین، همه ی این 9 آمینو اسید را در مقادیر درست ندارند ( موارد استثنا مانند دانه سویا نیز وجود دارد ). به همین دلیل است که باید انواع گوناگونی از منابع پروتئینی را به برنامه غذایی اضافه کنید تا تمام آمینواسیدهای ضروری را دریافت نمایید، مخصوصا اگر گیاهخوارهستید.
اگر به صورت مرتب ورزش می کنید پروتئین اهمیت ویژه ای برایتان پیدا خواهد کرد. پروتئین نه تنها عضله می سازد، بلکه عضلات را ترمیم و مراقبت نیز می کند. سلول های عضله، مانند تمام بافت های زنده دیگر زندگی دارند. این سلول ها سرانجام به جایگزین شدن نیاز پیدا می کنند، بنابراین ترمیم و مراقبت ، از قوانین اصلی پروتئین خوراکی است.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031
اسلایدر چهاراسلایدر یکاسلایدر دواسلایدر سه
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)